29 October 2022

Nature Getaway at Tanjung Hills, Janda Baik With Family & Relatives

 

Beberapa tahun lepas, Gediks Family ada bercuti di tempat yang boleh dekat dengan nature dan ada scenery iaitu Templer Park. Memang best sangat tempat ni sebab facility lengkap dan berkeadaan baik dan exterior design tempat ini pun cantik. Tapi rate nya sangat kayangan dan dicas ikut bilangan pax. So tak boleh simply ajak ramai nanti mau botak kepala bayar bil.


So, percutian Gedik Family yang seterusnya mak nak tempat percutian lebih kurang macam Templer Park tapi tak dicas ikut bilangan pax. Just cas based on tempat je. Muslah yang cari. Cari punya cari, Jumpa satu tempat percutian ni yang Namanya Tanjung Hill di  Janda Baik.




Rate nya RM1500++ yang sebuah rumah Panjang berkonsepkan kampung tradisional. Ada dua bilik yang satu katil queen dan dua bilik yang ada dua katil queen. Semua bilik ada toilet sendiri. Then ada facility BBQ dan dapur di luar rumah panjang. Tapi tempat ni tak  da kolam tapi ada sungai yang boleh mandi. Tak apa still boleh ada aktiviti main air especially untuk anak iols. Semua ini dari apa yang dilihat di IG Tanjung Hill.

 




Bila sampai rumah panjang Tanjung Hill, alhamdulillah semuanya sama seperti yang dilihat dari IG. Cuma dapur maybe a lil bit tak berapa bersih. Tapi yang lain semuanya lengkap dan in good condition.
Bilik pun okay dan toilet pun bersih. 

Haa lupa ada jugak kurengnya tang toilet. Toiletnya ada dua shower. Satu shower untuk air biasa yang temperature ikut environment. Means sejuk macam ais. Satu lagi shower heater. Tapi yang heater keluar air panas Ya Rabbi. Tak boleh adjust bagi suhu sedang-sedang. Dua shower ni next each other. So, nak dapat air shower suhu sedang-sedang kena adjust kedua-dua kepala shower supaya air dari kedua-dua shower bercampur untuk dapat air showe suhu sedan-sedang. Adui berbelit ayat nak citer pasal shower toilet Tanjung Hill nih. Senang cakap bagi satu starlah untuk shower sebab tak boleh yang shower heater tak boleh adjust suhunya.

 
ceiling pun not in good condition


Selain rumah panjang, ada beberapa jenis chalet lain iaitu stonehouse, pondok house dan etc. Kawasan untuk glamping & camping pun ada jugak. Yang area glamping betul-betul tepi sungai.


 
Masa mula-mula sampai, air sungai di tanjong Hill sangat jernih dan tak deras. Tapi tak mandi masa tu sebab nak kejar masa untuk buat aktiviti ATV. Plan mandi pada keesokkannya. Tapi huhu. Disebabkan hujan malamnya tu, air sungai keesokkannya jadi deras ya amat dan dalam. Memang tak berani dalam mandi sungai. Mampu rendam kaki dalam sungai jeala. Kesian tiga ketul. Padahal punya tak sabar nak mandi sungai. At the end tak boleh mandi. Takpe kiddos. Main ATV pun best. Semuanya seronok main ATV. Akan share pengalaman main ATV di entri yang lain



Ni air sungai pada hari 1st day kami sampai. Jernih giler. Beza compare keesokkan harinya
 


BBQ pada malam hari check in. bahan-bahan semuanya dah siap disediakan di PJ. Tinggal bakar je. Geng lelakilah yang membakarnya. Bila semua siap BBQ dan masak, dah boleh makan. Makan sambil merasai cuaca sejuk gunung dan melihat permandangan semula jadi pada waktu malam sangat menenangkan jiwa sangat. Lupa sekejap segala hal duniawi. 



 


Esoknya, had english brekafast dahulu. Then lepas breakfast, itulah plan nak mandi sungai sampai time nak check out. Tapi nasib tak menyebelahi kami, air sungai deras dan dalam ya amat pada hari kedua tu. Sebab malam sebelum tu hujan lebat. So, hanya mampu rendam kaki dan ambil gambar di pinggir sungai. Tak berani nak mandi sungai keadaan macamtu. Nasib baiklah dak tiga ketul tak meragam tak dapat mandi sungai. Sebab sebelum asyik duk sebut mandi sungai kat diaorang. Maybe aktiviti sebelum tu especially main ATV best sangat. Dak tiga ketul jadi tak kisah pun tak dapat mandi sungai.

 


Itulah aktiviti kami sepanjang berada di Tanjung Hill, Janda Baik. Suka sangat dengan tempat penginapan yang kami pilih ni iaitu rumah panjang. Suasana dan permandangan di Tanjung Hill pun sangat cantik dan mendamaikan hari. Just adalah beberapa perkara yang slack yang ada cerita sebelum ni. Tapi overall, Tanjung Hill sangat sesuai dijadikan tempat percutian untuk keluarga yang ingin rasa dekat dengan alam semula jadi dan ingin dapat pengalaman percutian yang mengembirakan.

28 October 2022

Suka Makan Chili Pan Mee With Onsen Egg Di Pop Meals

Masa first time nak makan di Pop Meals, tak tahu makanan jenis apa yang dijual di kedai ni. Bila tengok menu di kaunter, baru tahu ada pelbagai jenis tema seperti western, masakan melayu dan banyak lagi.




Pernah order swet & sour chicken. Not bad rasanya. Harga pun tak pricey sangat dalam RM13. Second time pergi ada satu menu macam menarik perhatian saya untuk order iaitu Chili Pan Mee With Onsen Egg. Gambar di screenboard menunya sangat mengecurkan air liur saya.


 


Bila makan, yup seperti yang dilihat dari gambar menu board yang kelihatan menyelerekan, yang rasa betulnya pun sama sedap . Dihidang dengan telur separuh masak, ikan bilis goreng yang rangup dan ayam cincang. Yang menambah kebaboom kepada pan mee adalah cili kering. Sedap sangat.


 


Next datang Pop Meals, pun saya order iaitu Chili Pan Mee With Onsen Egg. Tak muak makan pan mee ni even dah makan sebelum ni. Repeat makan banyak kali pun tak apa sebab sedap dan tak muak. Harganya pun tak kayangan, dalam RM12. Memang terbaiklah dan sedapalah Pop Meals punya Chili Pan Mee With Onsen Egg.

25 October 2022

My Perfect Island Getaway at Laguna Redang Island Resort Story │ Part 1

 

Pulau Redang adalah pulau yang sebulat suara dipilih untuk percutian pulau bersama-sama dengan keluarga kawan-kawan kastam Kimchi tahun ini. Kalau tahun lepas, di Pulau Tioman. Sama macam Pulau Tioman sebelum ni, percutian dengan diorang yang buat saya sampai ke pulau-pulau percutian ni. Seumur hidup saya tak pernah Pulau Redang.

 


Actually tak pernah bercuti di pulau masa zaman dengan keluarga saya dahulu sebab tak mudah nak bercuti di Pulau ni. Banyak benda yang nak kena rancang awal macam book tiket feri dan etc. Then kena rancang perjalanan dari rumah ke jeti. Banyak benda lah kena fikir. Dulu mana ada online booking ni. Kena call je. Sebab tu percutian keluarga saya dahulu banyak di town. Just setakat call hotel jea untuk booking bilik. Nak berjalan tempat lain hanya berjalan yang berdekatan dengan hotel yang boleh walk in je.

 

Tapi sekarang semuanya boleh through online. Satu lagi keluarga kawan Kimchi memang biasa bercuti di Pulau. Depa la yang plan everything. Kami just bayar dan follow arrangement diaorang. Tu yang dapat sampai pulau percutian tu.

 


Actually cuak gak nak bercuti di Redang ni. Sebab akan ada aktiviti snorkelling. Ikut previous snorkelling experience di Tioman, memang lawakla. Tak boleh cerita dia punya cuaknya. Tapi snorkelling kali ni ntah mana dapat keberaniannya, macam saya sangat enjoying snorkelling moment. Nanti cerita part snorkelling.



Percutian di Pulau Redang adalah selama tiga dua malam ni Laguna Redang Island Resort under pakej resort ni. Bila ambil pakej memang dan include semualah iaitu tiket feri, buffet dan bilik. Feri yang kami naik under Laguna jugak. Harga pakej ni dalam RM728/pax untuk dewasa dan RM428/pax untuk kanak-kanak (4-12 years old).

 

Dengar macam pricey tapi resort ni 4 star dan dan include semua major part kot macam makan dan feri. Even pakej snorkelling pun dah included. Bawak anak-anak, memang better ambil yang pakej. Kita tak payah pikir dah part major ni macam part makan.


Ok nak cerita dari mula percutian di Redang ni. Naik feri pada hari Khamis pukul 10am. Gerak dari KL dalam pukul dua pagi. Perjalanan dari KL ke Jeti Taman Tamudun Islam ambil masa enam jam. 

Berhenti di R&R Ajil untuk solat dan mandi dan tukar busana (busana kau) warna putih. Semua pakai baju warna putih. Dah siap terus gerak ke jeti Taman Tamadun Islam. Dalam pukul 9 pagi sampai jeti.
Kat Jeti dah ada pekerja Laguna yang akan uruskan semua yang nak pergi Laguna. So, agak smooth lah urusan kami di jeti. Yelah harga pakej mahal kot. Bagi lousy servis memang akan kena kecamlah. Dah setel tiket, tagging beg semua, tunggu sekejap feri sampai then naik feri.


Dari jeti ke feri pun tak kena nak berjalan jauh. Kalau compare dengan Pangkor perghh jauh. Dahlah time banyak barang bag kena hand carry. Dengan Dak Zayden nak dukunglah. Aduii menacabar betul time tu.


Sebab experience di Pangkor tuelah, saya tak bawa beg yang kena hand carry. Bawak satu lunggage besar, then tiga bagpack yang di carry oleh saya, Kimchi dan Dak Zafran. Begpack Dak Zafran just ada toy sandcastle, alatan mandi je. So tak berat. Jangan accuse saya abuse child ye. Haha.


Perjalanan feri ke Laguna dalam dua jam. Kimchi tidur.Saya tak tidur. Menikmati permandangan laut sebab dapat seat tepi tingkap. Dak Zayden pun join jugak.

 
Dah sampai jeti Laguna, banyak jugak feri lain yang sama sampai. So ramailah di jeti Laguna. Dari Jeti ke resort nak kena 10 minit. jalan kaki. Laguna ada je sediakan shuttle ke resort. Tapi ramai sangat beratur nak naik shuttle. So semua jalan kaki jea. Malas nak beratur. Lagipun beg semua pekerja Laguna yang bawakkan sampai ke resort. So tak struggle dan penatlah lah nak berjalan kaki ke resort. 

My Perfect Island Getaway at Laguna Redang Island Resort Story


Walaupun tak carry beg masa berjalan kaki dari jeti ke resort, tapi terasa penatnya. Tak tahulah macam mana kalau kena carry beg jugak. 


Sampai-sampai resort, terus terpukau dengan kecantikkan exterior design Laguna Resort dan permandangan pantai di hadapan resort. Ya Allah cantik betul pantainya. Pasir putih halus macam powder tu. Air laut pun warna hijau. Patutlah orang kata Redang ni Maldives Malaysia.



Kawan Kimchi bagitau dah check in tapi tak boleh masuk bilik. Sebab bilik tak siap kemas lagi walaupun dah check in. Pi lunch di café. Nak masuk café pun kena beratur jugak. Sebab ada sistem yang bila dah sampai di kaunter, pekerjanya akan tentukan kita duduk meja nombor berapa. Kalau taka da meja kosong time tu, kenalah tunggulah. Sebab tu beratur Panjang. Time lunch ni jeala beratur lama sedikit. Time makan lain tak kena tunggu lama pun.

Dessert corner for lunch buffet
 

Baguslah cara macamni. Tak adalah incident orang yang duk pegang makanan, then kena muka kesian kat yang duduk meja makan sebab tak ada meja kosong. Kita yang tengok muka kesian pun jadi tak tenang nak makan. Padahal kita pun baru dapat meja. Kaunter tu pun kat tingkap bawah. Café tingkat atas.


Semua makan adalah buffet. Walaupun ramai yang datang makan satu masa, tapi cepat tau pekerjanya topup makanan bila dah nak habis. Tak sempatlah kosonglah semua chafing dish. Makanannya rasa agak sedap. Tak ada rasa yang tak kena dengan tekak. Semua jenis tema ada iaitu western, local dan etc. Paling penting ada free flow coffee.Dua tiga cup saya minum.


Dah siap makan lunch buffet, masih lagi tak dapat masuk bilik. Yeala standard check in pukl 3pm. Time tu baru pukul 2pm. Nak complaint pun tak boleh. So, jalan-jalan di sekitar resort dan pantai.





Permandangan pantai Pulau Redang. Ya Allah.indah sungguh ciptaan tuhan ni. Memang kerja kami duk OOTD jeala kat pantai ni especially geng wifey. Tapi tak dapat nak lepak lama kat pantau sebab cuaca panas terik. Bahang ya amat. Duk bergambar dah rakam video guna dron pun ada, then budak-budak mintak ice cream. Diaorang nampak kedai souvenir dekat area pantai tu. Wajib mak pak kena pau lah bila ada kedai ni. Malah setiap hari kat situ anak-anak mintak ice cream. Saya pun ada jugak hasil shopping kedai tu. Beli topi pantai kaler pink.


 

Duk lepak jap kat kat depan kedai sebab area tu kurang panas sedikit, then dah dapat masuk bilik. Alhamdulillah dapat rehatkan diri.


Bilik kami semua adalah di tingkat paling bawah dan berhadapan dengan swimming pool. Tapi walaupun berhadapan dengan swimming pool, tapi biliknnya bukan pool access room. Means tak boleh pergi ikut balkoni. Kena ikut pintu depan. Tak macam Bharat. Dari balkoni boleh terus keluar untuk ke swimming pool.





 

Satu lagi my comment on room, katilnya adalah single dan ada empat. Bilik ni bukan untuk family ke caner. Kami kena gabung dua katil supaya jadi luas untuk tiga ketul tidur bersama-sama.


Tapi interior design bilik kami ni sangatlah cantik. Tema bali. Toilet siap ada separate room untuk toilet dan shower. Dan ada jugak basin area. Tapi iron takde ye. Kena request. Boleh guna 30minit je.After that akan diambil semula. Tapi yang iron yang guna tak kena ambik pun. Iron nya macam bahaya sedikit.tak boleh nak adjust sangat panasnya. Boleh rosak kain kalau tak jaga-jaga.

 


Lepas dah duk bilik, petangnya saya dan Zayden duk bilik je. Tak join lain pi mandi kolam dan jalan-jalan pantai. Nak rehatkan diri untuk full day activity esoknya. Especially Zaydenla nak bagi dia berehat sebab kecik lagi. 


Dinner pun buffet di cafe Laguna Resort . Banyak jugak pilihan makanan dan rasanya sedap. Siap ada BBQ lagi kalau dinner. Sama juga breakfast buffet. 

Dinner buffet 

My Perfect Island Getaway at Laguna Redang Island Resort Story │ Part 2

Esokknya full day dengan activity snorkelling dan island hopping. Snorkelling ni bukan join under Laguna punya. Sebab kalau yang Laguna punya confirm ramai dan akan jadi tak seronok sebab crowded. Ambil pakej private trip iaitu dengan Seaquest Boat Service. Harganya RM25/pax (Total: RM700) yang cover empat point untuk aktiviti snorkelling iaitu sandbank(little maldives), Pulau Lima, turtle point, pantai teluk dalam dan Pulau Paku.



First point adalah Sandbank yang juga dikenali sebagai little Maldives. Kenapa dipanggil Little Maldives? Sebab sandbank ni rupa bentuknya sama seperti Maldives iaitu sekeping pantai dengan pasir putih halus macam powder dan dikelilingi lautan yang luas. Memang port cantik untuk bergambar lah. Dengan air laut warna hijau lagi. Geng mak-mak buat macam-macam gayalah untuk video. Yang rakam opkoslah geng para somilah. Haha.




 


Second point adalah Pulau Lima. Bot kami kena kena berhenti jauh dari Pulau Lima ni. Sebab coral nya tinggi-tinggi yang berdekatan dengan pulau. Jadi dari bot kena lah berenang untuk ke Pulau Lima. Kami yang dahlah tak pandai berenang pengecut lagi terpaksa mengunakan bantuan pelampung dan dibawa oleh tour guide kami.

 
Dah sampai Pulau Lima, spend dalam 30 minit di pulau ni. Tempat snorkellingnya di tepi tak dalam tapi bila makin ke tengah makin dalam. Kat laut dalam inilah port snorkelling yang boleh lihat coral dan hidupan air.Saya time ni masih lagi tak berani. Kimchi kena teman snorkelling baru berani nak snorkelling lihat coral di dalam laut dalam. Then macam biasa bergambar. Zafirah dan Zayden sibuk main pasir sebab adalah pasir pantai sedikit di pulau tu.




 


Bila balik semula ke boat, tour guide suggest snorkelling di dalam laut area boat kami parking tu. Katanya rugi tak snorkelling kat situ. Sebab ada coral dan hidupan laut cantik-cantik. Tiba-tiba saya macam dapat keberanian nak snorkelling. Terus turun boat dan terjun dalam laut tanpa bantuan siapa-siapa . Mula-mula cuak bila kaki tak dapat jejak dasar laut. Then terus dalam kepala fikir sampai bila nak biar ketakutan membelungi diri sehingga menyekat diri dari menikmati keindahan dalam laut. Rasa takut terus hilang. Terus saya put trust pada life jacket yang saya pakai ni dan berenang untuk snorkelling. Barulah saya enjoying snorkelling moment. Barulah dapat lihat dengan jelas bertapa cantiknya coral dan hidupan air dalam laut.


Tapi Dak Zayden melalak-lalak dalam bot bila nampaknya mamanya snorkelling tanpa bawak dia sekali. Bawaklah dia terjun laut jugak. Dengan bantuan pelampung.Dak Zafirah pun join jugak. Dak Zafran tak payah citerlah. Lama jugaklah snorkelling di aread boat kami parking ni.

 
Next point adalah yang paling dinantikan-nantikan iaitu turtle point.Tour guide kami ada bawak makanan penyu iaitu seafood untuk diberikan kepada penyu. Supaya penyu pergi ke kami. Memang seronoklah berdekatan dengan penyu. Tapi penyu ni datang kalau ada makanan. Kalau tak ada, pergi jauh. Still rasa seronok dapat berenang bersama-sama dengan penyu di dalam laut. Dengan dah tak rasa takut lagi. Lagipun tour guide pun main peranan sangat baik. Bagi support sangat baik sampai hilang rasa takut.








 


Dah puas main dan berenang dengan penyu, lunch dan berehat di Pantai Laut Dalam. Kat pantai ada kedai makan yang membolehkan pengunjung nak makan. Ada jual makanan berat dan juga ringan. Since pakej kami ambil ni termasuk lunch meal, tour guide dah siap beli nasi kukus untuk kami semua nak makan di kedai makan. Ada beli juga minuman dan makanan tambahan seperti keropok lekor, nugget, French fires untuk budak-budak makan.Dah siap makan, lepak-lepas sekejap dan bergambar. 





 

Last point adalah Pulau Paku. Snorkelling di sinilah ada jumpa baby shark. Memang seronok sangat dapat tengok baby shark berenang-renang masa snorkelling. Tapi snorkelling lepas makan nasi ni jadi cepat semput. Berenang pun rasa tak bergerak. Haha.


Then tamat aktiviti snorkelling kami dan balik Laguna Resort. Sampai resort, budak-budak sambung lagi mandi swimming pool. Macam tak habis tenagalah budak-budak ni. Memang best pun swimming pool resort ni. Ada slide, pool untuk kids dan juga jacuzzi. Swimming pool pun sangat besar. Burn habislah muka semua. Paling obvious Dak Zaydenlah. Dia kan putih. Bila surnburn, nampak burn teruk sangat.









 
Permandangan di swimming pool


Pada waktu petang, Laguna ada buat aktiviti releasing baby turtle. Banyak jugak baby turtle yang baru menetas. Kalau ada daftar dapat join aktiviti release baby turtle. Tapi since kami semua tak sempat daftar just tengok jeala.

Releasing baby turtle
 

Malam, dinner buffet. Lepas makan kat lobby ada booth pasal kempen memelihara penyu. Ada jual souveniar. Kalau nak menderma untuk kempen ni, boleh join aktiviti mewarna kraf kertas penyu. Bayar RM10 untuk kraf kertas penyu dan disediakan alatan mewarna untuk mewarna penyu tu. Semua anak-anak dapat sorang satu kraf kertas penyu untuk mewarna. Sambil buat ambil jariah, dapat mengembirakan budak-budak jugak.




 

 


Esoknya, sebelum check out breakfast buffet. Siap makan, mandi pantai dan swimming pool lagi. Lask kopek aktiviti. Tapi dalam drag lama sangat, sebab kena naik feri pukul 12pm. Means kena check out pukul 11am. Memang tak boleh meleret kalau dah di Laguna. Kalau termiss feri ni, feri yang boleh adalah keesokkan harinya. Haaa masak kalau kena tanbah sehari lagi bermalam.




 
Nasi dagang atas tol









Tapi alhamdulillah, semuanya ontime. Lepas check out dapat bergambar lagi. Dapat jugak naik shuttle dari resort ke jeti. Masak first day tak naik shuttle sebab kena beratur Panjang. Naik shuttle pun budak-budak seronok.

 

Macam tak cukup tiga hari bercuti  di Redang ni. Macam pack sangat. Kalau Pulau Tioman, tak pack sangat sebab bercuti empat hari. Tapi itulah kalau tiga hari pun dah habis almost RM2.5k. Percutian di Pulau Redang sangat menyeronokkan. Tambah pula dah berani snorkelling. Even Kimchi pun terkezut tengok bininya mampu snorkelling sorang-sorang. Dah tempatnya sangatlah cantik. Bak kata omputih tempat maca mini adalah a little piece of paradise. Haa gitu. Sebab cantik yang tak dapat nak diungkap dengan kata-kata. 


 


 

Room yang kami dapat pun cantik, bersih. Tapi tang ada empat katil single tu macam tak boleh brain. Tapi nasib baik boleh rapatkan. Tapi overall, percutian di Laguna Redang Island Resort sangat menyeronokkan lagi-lagi untuk tiga ketul. Memang tak kisahlah repeat lagi bercuti di Laguna Redang Island resort.

 

Back reading part 1 by clicking My Perfect Island Getaway at Laguna Redang Island Resort Story │ Part 1